Plural words

O projektu

Plural Words je europski projekt usmjeren na podizanje svijesti o alternativnoj i augmentativnoj komunikaciji (AAK) i širenju ove metode, destigmatiziranje komunikacijskih poteškoća i razbijanje predrasuda o AAK-u te poticanje i poučavanje uporabe AAK-a u ranom djetinjstvu i osnovnim školama za svu djecu.

Projekt je nastao u okviru europskog konzorcija pod okriljem Erasmus+ programa suradničkih partnerstava u odgoju i općem obrazovanju, a uključuje šest javnih i privatnih organizacija u šest različitih zemalja. Nositelj projekta je francuska tvrtka “Les Apprimeurs”, specijalizirana za kreiranje digitalnih sadržaja u području obrazovanja, kulture i učenja, a partneri su, uz OŠ Josipa Matoša i Liceul Technique in Cluj Napoca (Rumunjska), Logopsycom (Belgija), Euphoria Net (Italija) i Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im Unicef w Słupsku (Poljska) te kao pridruženi partner Montessori škola Rive Gauche (Švicarska). Projekt traje 25 mjeseci, od listopada 2023. godine do listopada 2025. godine, a oznaka projekta je 2023-1-FR01-KA220-SCH-000155095.

Aktivnosti

Uz međunarodne sastanke, projektom je planirano kreiranje različitih resursa za stručnjake koji rade s djecom i učenicima sa složenim komunikacijskim potrebama:

  1. AAK kutije – sadrže različite AAK informacije o pismenosti, matematičkim vještinama i temama iz svakodnevnog života
  2. Moduli e-učenja – za obuku stručnjaka u odgoju i obrazovanju o AAK-u i komunikacijskim problemima
  3. Pedagoški vodič – za učitelje predškolskih ustanova i osnovnih škola koji se žele upoznati s područjem AAK-a
  4. Devet pedagoških listova za stručnjake – kao podrška implementaciji AAK kutija u svakodnevnoj praksi
  5. Zbirka primjera dobre prakse – popis inovativnih i inspirativnih organizacija, stručnjaka i aktivnosti temeljenih na AAK širom Europe.
  6. Pregledni dokument (White Paper) – opis tijeka provedbe projekta.

Pedagoški vodič

Na mrežnoj stranici projekta Plural words dostupan je Pedagoški vodič na hrvatskom jeziku. Vodič sadrži korisne informacije za stručnjake koji rade s djecom i učenicima sa složenim komunikacijskim potrebama, a koja imaju potrebu za uporabom alternativne i augmentativne komunikacije (AAK).

Zbirka primjera dobre prakse

Na mrežnoj stranici Projekta nalazi se opis inovativnih i inspirativnih organizacija, stručnjaka i aktivnosti temeljenih na alternativnoj i augmentativnoj komunikaciji (AAK). Svojevrsna je to zbirka primjera dobre prakse i iskustava učitelja, edukacijskih rehabilitatora, logopeda i drugih stručnjaka koji rade s osobama s komunikacijskim teškoćama, kao i prijedloga niza dostupnih materijala, aplikacija i sadržaja za one koji žele naučiti više o AAK, te zakonskih okvira kojima je regulirana uporaba AAK u zemljama partnerima na projektu.

Mitovi i predrasude o alternativnoj i augmentativnoj komunikaciji

Alternativna i augmentativna komunikacija (AAK) nije novina kada su u pitanju komunikacijske teškoće. Međutim, među ljudima, a čak i među stručnjacima još uvijek su rasprostranjeni mitovi i predrasude koji utječu na to da se mogućnosti alternativne i augmentativne komunikacije ne koriste u punom opsegu. Kako bismo malo po malo razbijali mitove i širili točne i prave informacije o AAK, pripremili smo niz plakata o tipičnim predrasudama kada je u pitanju alternativna i augmentativna komunikacija. Plakati se mogu preuzeti u digitalnom obliku, ali isto tako i ispisati i istaknuti na vidljivim mjestima gdje je to potrebno.

Probne AAK kutije

U svrhu pilot testiranja primjenjivosti i prilagođenosti AAK materijala i sadržaja kreirane su prve probne AAK kutije. Kutije sadrže niz primjera aktivnosti i sadržaja temeljenih na principima alternativne i augmentativne komunikacije, poznate bajke i priče prilagođene uz pomoć slika ili piktograma te upitnike za učenike i učitelje prije i nakon primjene navedenih sadržaja i aktivnosti u školskom okružju.

Izrađene su tri AAK kutije čije su središnje teme bajke Odisej, Janko i stabljika graha te Alisa u zemlji čudesa. Učitelji i učenici OŠ Josipa Matoša odabrali su Alisu u zemlji čudesa te su tijekom siječnja i veljače 2025. godine primjenjivali materijale, sadržaje i aktivnosti tijekom nastave. Povratne informacije učenika, ali i učitelja pokazale su da su sadržaji i materijali kutije jednostavni za primjenu tijekom odgojno-obrazovnog rada, da pospješuju razumijevanje obrađivanih sadržaja kod učenika te da potiču učenike na aktivno sudjelovanje u odgojno-obrazovnom procesu jer učenici imaju dojam da se igraju dok zapravo uče. Dodatna vrijednost kutija je praktična primjenjivost, jer je većina sadržaja povezana sa svakodnevnim životom što je izuzetno važno kod procesa učenja i poučavanja učenika s teškoćama u razvoju.

Moduli e-učenja

Želite znati više o alternativnoj i augmentativnoj komunikaciji, ali ne znate odakle početi? Na pravom ste mjestu – u projektu Plural Words pripremili smo za vas besplatan e-tečaj. E-tečaj se sastoji od 6 kratkih modula, a u svakom su obrađeni osnovni pojmovi vezani za alternativnu i augmentativnu komunikaciju, od osnovnih pojmova do savjeta za izradu vlastitih AAK materijala. Modulima e-učenja može se pristupiti preko mrežne stranice Projekta, pri čemu nije potrebna nikakva prijava.

Moduli su kratki, jasni te sadrže na kraju mini kviz za provjeru naučenog kao i obilje primjera i prijedloga što i kako koristiti za lakšu primjenu alternativne i augmentativne komunikacije u školi, ali i u svakodnevnom životu. Namijenjeni su prije svega učiteljima koji rade s učenicima s komunikacijskim teškoćama, ali i drugim stručnjacima te roditeljima.

AAK kutije

Nakon uspješne provedbe pilot testiranja probnih kutija, izrađene su i druge AAK kutije koje sadrže materijale i aktivnosti namijenjene učenicima dobi 6 do 8, 8 do 10 i 10 do 12 godina, odnosno učenicima predškolske i osnovnoškolske dobi. Svaka je kutija temeljena na jednoj poznatoj priči ili bajci, kao što su Janko i stabljika graha, Ružno pače, Crvenkapica, Knjiga o džungli, i sadrži prilagođenu priču uz pomoć piktograma (razina 1) ili slika (razina 2) te niz primjera i prijedloga aktivnosti i igara vezanih uz priču, a kojima se mogu razvijati vještine u području pismenosti, matematike te svakodnevne vještine.

Na mrežnoj stranici Projekta mogu se besplatno preuzeti sve AAK kutije. Prilagođene priče kreirane su u programu BookCreator te su praćene i zvučnim zapisom same priče.

Pedagoški listovi

Ponekad je lakše izraditi vlastite materijale i sadržaje kada imamo primjere kako su to napravili stručnjaci koji u svom svakodnevnom radu primjenjuju alternativnu i augmentativnu komunikaciju. Stoga su unutar AAK kutija kreirani različiti pedagoški i radni listovi te AAK alati koji mogu olakšati i potaknuti primjenu alternativne i augmentativne komunikacije u odgojno-obrazovnom radu, ali i izvan škole.

Pregledni dokument

Pregledni dokument ili “White Paper” opisuje provedbu projekta Plural Words, od samog početka do njegovog kraja. Uz kratki opis polaznih točaka i ciljeva projekta, opisana si u iskustva primjene materijala, sadržaja i aktivnosti nastalih u projektu u posebnim školama te Montessori školi.

Umjesto da se na AAK gleda kao na alat namijenjen samo maloj skupini učenika s posebnim potrebama, tijekom provedbe projekta zagovarana je šira i uključivija perspektiva. Strategije AAK mogu poticati jezični razvoj, pripovijedanje, društvenu interakciju pa čak i ranu pismenost kod različitih skupina učenika. Kroz izradu materijala koji kombiniraju piktograme, pojednostavljeni jezik, ponavljanje i jasnu vizualnu strukturu, možemo osnažiti svako dijete da u potpunosti sudjeluje u zajedničkom iskustvu učenja. Na kraju, koristiti alternativnu i augmentativnu komunikaciju znači dati svakom djetetu glas — ponekad izgovoren, ponekad vizualan, ali uvijek vrijedan.

Diseminacija i promocija projekta

U želji da kreirane materijale i sadržaje omogućimo dostupnim što većem broju stručnjaka, promovirali smo projekt i rezultate projekta na lokalnim, regionalnim, nacionalnim i međunarodnim seminarima i konferencijama, te mrežnim i društvenim stranicama Škole.

Dodatni tekstovi, članci i video zapisi o alternativnoj i augmentativnoj komunikaciji te primjeni u svakodnevnom životu i radu mogu se pronaći na Blogu projekta, te na YouTube kanalu projekta.

Kroz događaj sa multiplicirajućim učinkom koji je održan u OŠ Josipa Matoša 29. kolovoza 2025. godine, dodatno smo poučili i osnažili učitelje, edukacijske rehabilitatore, knjižničare, logopeda, ali i studente-buduće edukacijske rehabilitatore da istraže kreirane materijale i sadržaje, ali i da se sami upuste u primjenu AAK u radu sa svojim učenicima.

Skip to content